Wirtualna Polska za 84 mln zł przejmuje wakacje.pl

mt0213Grupa Wirtualna Polska zawarła umowę nabycia 100% akcji w spółce Enovatis S.A. – liderze rynku turystyki online w Polsce, właścicielu popularnych portali turystycznych wakacje.pl i easygo.pl. Grupa WP kontynuuje tym samym inwestycje na rynku e-commerce w Polsce, wchodząc tym razem w dynamicznie rozwijający się segment turystyki online.

Enovatis jest największym i najszybciej rozwijającym się agentem turystycznym online (OTA) w kraju. W portfolio spółki znajdują się trzy popularne portale turystyczne – wakacje.pl, easygo.pl i wypoczynek.pl. Spółka operuje w czterech segmentach: pakietowej turystyki wyjazdowej i turystyki wypoczynkowej, sprzedaży biletów lotniczych oraz pośrednictwie w rezerwacji miejsc hotelowych w Polsce i na świecie. Enovatis na stałe współpracuje z grupą kilkudziesięciu partnerów turystycznych, technologicznych i komercyjnych, w tym z największymi tour operatorami w kraju, takimi jak Itaka, Rainbow, Exim Tours, Wezyr Holidays, Neckermann, Sun&Fun.

 – Zakup Enovatis to największa transakcja od połączenia WP i o2. Znacząco zbliża nas do przyjętego wówczas strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie 50% przychodów i EBITDA Grupy z rynku e-commerce. Inwestycja w segment turystyczny świetnie wpisuje się w naszą filozofię wspomagania Polaków w ich decyzjach konsumenckich, w tym przypadku dotyczących wyboru biura podróży i miejsca spędzania wolnego czasu – mówi Jacek Świderski, Prezes Wirtualnej Polski Holding. – Jesteśmy pod wrażeniem sukcesów rynkowych spółki w ostatnich latach, za którymi stoi 150-osobowy zespół Enovatis S.A. – dodaje.

– Inwestujemy w segment o silnych napędach rynkowych wspieranych megatrendami bogacenia się społeczeństwa, wzrostu częstotliwości wyjazdów urlopowych i aktywności turystycznej mieszkańców mniejszych miejscowości. W szybkim tempie zwiększa się skłonność  i zaufanie Polaków do e-shoppingu. Zgodnie z prognozami rynek OTA w Polsce będzie rósł  w tempie ok 15-17%, a skuteczność operacyjna i siła marki wakacje.pl skutkuje zwiększaniem udziału Enovatis w tym rynku. – mówi Grzegorz Czapski, VP Corporate Development Grupy Wirtualna Polska.

Podstawę działalności spółki Enovatis stanowi sprzedaż pakietów wycieczkowych i ubezpieczeń w kanale online. Liczba użytkowników portali turystycznych Enovatis systematycznie rośnie, co spółka zawdzięcza sile marki wakacje.pl oraz poziomowi obsługi klienta i szerokości dostępnej oferty. W szczycie sezonu letniego 2015 r. serwisy odwiedzało średnio ponad 43 tysiące użytkowników dziennie (wzrost o 27% rok do roku). Systematycznie poprawia się też wskaźnik konwersji wizyt na zakupy wycieczek. Spółka dysponuje unikatowymi rozwiązaniami służącymi do monitorowania poziomów konwersji w całym przebiegu ścieżki zakupowej klienta i obsługi posprzedażowej. Istotną przewagą Enovatis jest jej know-how w dziedzinie wykorzystania danych (Big Data), co pozwala m.in. na specjalistyczną personalizację i sortowanie oferty, rozróżnianie grup klientów oraz ich potrzeb, dynamiczne prezentowanie i dostarczanie interesujących użytkownika treści.

– Komplementarność usług, uszczelnienie kanałów sprzedaży i wprowadzenie standardów funkcjonujących z powodzeniem w innych branżach miało niebagatelny wpływ na wzrost liczby kupujących. W 2014 roku firma obsłużyła 105 tysięcy klientów, co dało jej pierwszą pozycję na rynku agencyjnym w Polsce. Jestem głęboko przekonany, że dołączenie Enovatis do Grupy Wirtualna Polska da spółce kolejny intensywny impuls do rozwoju, chociażby poprzez wykorzystanie znaczących synergii w obszarze marketingu – mówi Piotr Siudak, Prezes Zarządu Enovatis.

– Taka filozofia działania idealnie wpisuje się w genotyp i strategię Grupy WP. Enovatis to specjalista dbający o udostępnianą ofertę i szeroki wybór, a co za tym idzie o satysfakcję użytkowników. Przynosi to wymierne efekty w postaci rosnących wskaźników powracalności klientów – dodaje Grzegorz Czapski.

W ostatnich latach powracalność klientów w okresach pięcioletnich przekraczała 30%, co plasuje Enovatis na światowym poziomie. Wsparciem działalności online jest też sieć ponad 80 punktów obsługi klienta, wykorzystujących, bardzo silny w Polsce, efekt ROPO (Research Online Purchase Offline). Sieć rozwijana jest w formie efektywnego modelu franczyzowego, co pozwala spółce elastycznie reagować na zmiany potrzeb rynkowych.

Inwestycja Grupy WP w Enovatis wiąże się nie tylko ze wzbogaceniem portfolio produktowego Grupy o nowe, mocne brandy, ale też poszerzeniem zespołu WP o managerów i ekspertów z zakresu e-commerce turystycznego. Firma zatrudnia ponad 150 osób w gdańskiej centrali spółki i posiada m.in. czynne 7 dni w tygodniu call center.

Enovatis S.A. jest członkiem Polskiej Izby Turystyki, posiada certyfikat Rzetelna Firma, oraz jest akredytowanym członkiem IATA. W 2015 r. jej flagowa marka, wakacje.pl otrzymała Złoty Medal w ogólnopolskim plebiscycie Laur Konsumenta, przyznawanym najbardziej rozpoznawalnym znakom handlowym na rynku.

 ***

Zakup spółki Enovatis jest kolejną akwizycją zrealizowaną przez Grupę Wirtualna Polska ze środków pozyskanych z oferty publicznej. To jednocześnie siódma transakcja od momentu IPO w maju br. W październiku br. Grupa kupiła spółkę Allani, rozwijającą się w obszarze e-commerce fashion&beauty. We wrześniu zakupiono Finansowysupermarket.pl Sp. z o.o. oraz Web Broker Sp. z o.o., istotnie wzmacniając pozycję Money.pl na rynku e-commerce’u finansowego. W czerwcu br. zakupiono Grupę Next Web Media prowadzącą serwisy ABCzdrowie.pl i parenting.pl, co pozwoliło osiągnąć pozycję lidera w tych obszarach reklamowych. W maju zakupiono największe w Polsce internetowe platformy radiowe OpenFM oraz PolskaStacja.pl.

[PR]