Dla 56% Polaków internet jest niezwykle pomocny w trakcie planowania wakacji. Okazało się również, że aż 95% z nich spędza czas online także w trakcie podróży. To najwyższy wynik wśród przebadanych rynków z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Badanie pokazało, że 53% Polaków wymienia dostępność do Wi-Fi jako istotny czynnik wyboru miejsca wakacyjnego pobytu. Wykorzystanie płatności online w trakcie planowania wakacji i samego pobytu rośnie – 30% Polaków użyło serwisów takich jak PayPal co najmniej raz, w 2015 roku było to 20%[1].
Zgodnie z najnowszych raportem przygotowanym przez GfK na zlecenie PayPal[2], tego lata większość obywateli Europy Środkowo-Wschodniej coraz częściej korzysta z internetu planując wakacyjny wyjazd. Większość z nich planuje jednak tradycyjny urlop w lipcu i w sierpniu. Uśredniając, tylko 9% obywateli tego regionu już podróżowało w pierwszej połowie roku, natomiast 11% czeka na przeceny we wrześniu. Ten ostatni okres jest szczególnie popularny w Polsce. Jednocześnie, w Europie Środkowo-Wschodniej jest dość duża grupa osób, która zdecydowała się nie jechać na wakacje w tym roku – 15% Polaków, 24% Greków, 16% Czechów i 15% Węgrów podjęło właśnie taką decyzję i wynik ten jest porównywalny do danych z zeszłego roku.
Hotele, campingi, domy rodzinne, a może wakacyjny wynajem?
Współcześni turyści mają niezwykle dużo możliwości wyboru wakacyjnej miejscówki. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej mają jednak swoje lokalne preferencje. Grecy należą do najbardziej tradycyjnych narodów i większość badanych decyduje się zatrzymać w hotelu (74%). Polacy i Węgrzy dużo częściej doceniają zalety niezależności, którą oferuje wynajem domów i apartamentów wakacyjnych – to popularne rozwiązanie w obu tych krajach (odpowiednio 34% i 33%). Pobyty u przyjaciół bądź rodziny stają się coraz mniej popularne w Polsce. W zeszłorocznym badaniu taka opcję wybrało 50% Polaków, a w tym jedynie 39%.
Na wybór wakacyjnej miejscowości wpływa równocześnie kilka zmiennych, ale to cena jest dla większości narodów najważniejszym czynnikiem – wybrało ją 64% Greków, 61% Węgrów, 55% Polaków i 47% Czechów,. Dodatkowo, Polacy biorą pod uwagę opinie swoich znajomych i przyjaciół (48%), odległość od turystycznych atrakcji (25%) i popularność lokalizacji wśród innych turystów (13%). Chociaż lokalizacja i wiarygodność wybranego miejsca są ważne, Polacy przyglądają się również udogodnieniom oferowany na miejscu. 22% planuje podróż z dziećmi i sprawdza ofertę dla rodzin w danym ośrodku, podczas gdy 14% chce zabrać ze sobą zwierzaka sprawdzając jednocześnie ułatwienia w tym zakresie. Ze wszystkich narodów Europy Środkowo-Wschodniej, Polacy są najbardziej przywiązani do takich usług jak dostęp do telewizora czy żelazka w pokojach, możliwość prania/pralni na miejscu. Ten aspekt jest ważny dla 24% z nich. Wszystkie przebadane kraje sprawdzają również możliwość podłączenia się na miejscu do Wi-Fi – jest to ważne dla 53% Polaków, 36% Czechów, 55% Greków i 48% Węgrów.
Wakacje czy nie – nie szalejmy
Większość konsumentów Europy Środkowo-Wschodniej chce wziąć dwa tygodnie wolnego na czas letnich wakacji – takiej odpowiedzi udzieliło 44% Polaków, 37% Czechów, 24% Greków i 24% Węgrów. Ci, którzy decydują się jedynie na 7 dni wolnego, znajdują się na drugim miejscu (jest to wybór 24% Polaków, 25% Czechów i 14% Węgrów), z Grecją jako wyjątkiem, gdzie najpopularniejsze są urlopy 7 dniowe, z wynikiem na poziomie 36%. Węgrzy są narodem, którzy najczęściej planują wziąć ponad 14 dni wolnego (50%), w przeciwieństwie do Greków, wśród których znajduje się spora grupa, która planuje wziąć mniej niż tydzień urlopu (22%).
Analiza pokazała również, że większość z nas stara się nie być zbyt rozrzutna – Węgrzy są najostrożniejsi i większość z nich (51%) planuje wydać na wakacyjne podróże do 1100 złotych. Grecy (29%), Polacy (34%) i Czesi (27%) chcą wydać podobną kwotę. 39% Polaków chce zmieścić się w budżecie od 1100 złotych do 2200 złotych, a 20% zakłada, że przekroczy tę sumę, ale nie wyda więcej niż 4400 złotych. Tylko 6% Polaków chce wydać na wakacjach więcej.
Konsumenci z Europy Środkowo-Wschodniej pokryją większość swoich wakacyjnych wydatków za pomocą gotówki. Ten sposób płatności wybiera 68% Polaków, 79% Greków, 70% Węgrów i 63% Czechów. Dość duża grupa polskich podróżnych polega również na kartach kredytowych i przelewach bankowych, z jednoczesnym wzrostem popularności internetowych systemów płatniczych takich jak np. PayPal. Liczba osób, które zdecydowały się pokryć większość wydatków za ich pomocą podwoiła się od zeszłego roku w każdym z przebadanych krajów. Co więcej, 30% Polaków (tak samo, jak w zeszłym roku), 10% Czechów (wzrost o 3% w porównaniu do 2015 roku), 28% Greków i 12% Węgrów (10% w 2015 r.) dokonało płatności przez PayPal przynajmniej raz w ciągu ostatnich wakacji.
Potęga internetu
Współcześnie, turyści mają dostęp do tysięcy rozwiązań online, które pomagają odkrywać, porównywać i wybierać najlepsze wakacyjne oferty. Narzędzia internetowe są często wykorzystywane w trakcie planowania wakacji, jak również w trakcie urlopu dla 56% Polaków, 65% Węgrów, 42% Czechów i 39% Greków i. Okazało się również, że 78% Polaków za pomocą wyszukiwarek (41%) lub portali podróżniczych takich jak TripAdvisor (29%) nie tylko szuka wakacyjnych ofert, ale także zbiera szczegółowe informacje o wybranym wakacyjnym punkcie docelowym.
W trakcie planowania wakacji szczególnie ważne jest również znalezienie bezpiecznego, szybkiego i wygodnego środka transportu, który pomoże nam dotrzeć do hotelu, campingu lub wymarzonego apartamentu. Podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej najczęściej decydują się na samochód – 66% Polaków, 69% Węgrów, 58% Czechów i 49% Greków decyduje się właśnie na ten sposób podróży. Polacy dodatkowo podróżują również za pomocą samolotu (17%) i pociągu (12%). Rola internetu nie może być przeceniana również w przypadku planowania podróży lotniczych, gdzie cena biletów jest najważniejszą zmienną dla większości polskich podróżujących (60%). Na kolejnych miejscach znajduję się polityka bagażowa (33%) oraz dobre opinie online (26%), a także możliwość rezerwacji poprzez wyszukiwarki, które od razu pokazują najlepsze ceny.
Internet jest naszym najlepszym przyjacielem nie tylko przed wakacjami, ale także w trakcie nich: 95% Polaków, 95% Greków, 87% Węgrów i 83% Czechów, wchodzi do internetu w trakcie podróży. W czasie wakacji lubimy sprawdzić co się dzieje w mediach społecznościowych (jest to prawda dla 63% Polaków, , 60% Greków, 48% Węgrów i 39% Czechów), ale także wyszukiwać na bieżąco trasy i dojazdy (ta kategoria jest szczególnie popularna wśród Węgrów – 71%), pilnować obowiązków w pracy (najczęściej wskazywane przez Greków – 33%) i robić zakupy. Ostatnia kategoria jest szczególnie popularna wśród polskich turystów (28%).
„Podróże to jedna z tych dziedzin życia, która dzięki internetowi może skorzystać z największej ilości nowych, wspaniałych możliwości. Kilka lat temu, braliśmy po prostu mapę, liczyliśmy z linijką kilometry i jechaliśmy odwiedzić naszych przyjaciół na działce obok jeziora czy w górach. Teraz, możliwości są nieskończone: możemy sprawdzić wszystkie możliwe wakacyjne lokalizacje na TripAdvisor i dzięki geolokalizacji na Instagramie, upewnić się jak naprawdę wygląda wybrana okolica, a nie liczyć na katalogowe fotografie oferowane przez biura podróży. Dzięki Air B’n’B za pomocą jednego kliknięcia możemy wybrać sprawdzony apartament i od razu zarezerwować bilet lotniczy w najlepszej możliwej cenie” – komentuje Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal CEE. „Co więcej, równie łatwo możemy zmienić swoje plany już w trakcie podróży – dzięki połączeniu z internetem, zmiana rezerwacji oraz kupowanie produktów i usług jest błyskawiczne i wszystko można załatwić za pomocą jednego kliknięcia dzięki takim usługom jak PayPal One Touch. Ponadto, wszystkie twoje wydatki wakacyjne uregulowane za pomocą PayPal są chronione dzięki Ochronie Kupujących PayPal – nawet bilety lotnicze! Jeżeli w trakcie starannie zaplanowanej i wymarzonej podróży coś pójdzie nie tak, możesz na nas liczyć”.
[1] Konsument XXI wieku na wakacjach, międzynarodowe badanie przeprowadzone przez GFK na zlecenie PayPal w sierpniu 2015 roku w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii i w Czechach. Badanie zostało przeprowadzone poprzez kwestionariusz online (CAWI) pośród 1200 użytkowników internetu, w wieku 18+. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze polskich, węgierskich, rumuńskich i czeskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości.
[2] Europa Środkowo-Wschodnia na wakacjach, międzynarodowe badanie przeprowadzone przez GFK na zlecenie PayPal w lipcu 2016 roku w Polsce, na Węgrzech, w Grecji, Finlandii i Czechach. Badanie zostało przeprowadzone poprzez kwestionariusz online (CAWI) pośród 5000 użytkowników internetu, w wieku 18+. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze polskich, węgierskich, greckich, fińskich i czeskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości.
[Autor: informacja prasowa]