Dwa lata Bombardierów we flocie Eurolotu

mt0063Bombardiery Eurolotu „obchodzą” właśnie swoje 2 urodziny. Przewoźnik otrzymał pierwszy egzemplarz nowoczesnego turbośmigłowego Bombardiera Q400 NextGen  (maszyna o numerach rejestracyjnych SP-EQA) wiosną 2012 roku.  Dzięki tym samolotom Eurolot posiada jedną z najmłodszych flot wśród linii lotniczych w Europie. Obecnie linia operuje na 11 egzemplarzach Bombardierów.

W swój pierwszy rejs w barwach Eurolotu (nr rejsu K2 555) Bombardier poleciał z Warszawy do Rzymu 25 maja 2012 roku. Portem docelowym była miejscowość Ciampino. Był to lot czarterowy, a kapitanem rejsu był Igor Augustyniak, szef pilotów w Eurolocie.

Lot do Rzymu był pierwszym sprawdzianem „na żywo”. Skład załogi wyglądał następująco: na pokładzie instruktorzy Personelu Pokładowego, w kokpicie pilot doświadczalny Bombardiera i ja. Dodatkowo zabraliśmy mechanika, który czuwał nad obsługą naziemną i ewentualnymi zagadnieniami technicznymi. Samolot „pachniał” świeżym lakierem, jego nalot całkowity wynosił zaledwie kilkanaście godzin. Pogoda na trasie sprzyjała podziwianiu widoków – Wiedeń, Alpy, wybrzeże Chorwacji. Lądowanie w Ciampino – Rzym i Watykan jak na dłoni. Przywitali nas włoscy spotterzy i „buonasera” agenta handlingowego – wspomina kapitan Igor Augustyniak, szef pilotów w Eurolocie.

Przez ostatnie dwa lata Bombardiery wylatały w powietrzu łącznie ponad 31 tysięcy godzin i przewiozły prawie pół miliona pasażerów Eurolotu. Na pokładach samolotów Eurolotu gościły znane osobistości ze świata biznesu, sportu i muzyki. Pasażerami byli m.in.: popularny amerykański zespół Backstreet Boys, piłkarska reprezentacja Niemiec, a także przedstawiciele najwyższych władz w Polsce.

Atutem samolotu Q400 jest jego wszechstronność: obok ekonomicznego operowania na trasach dotychczas obsługiwanych przez Eurolot, samolot pozwala na obsługę regionalnych połączeń europejskich o długości do 1 500 km, przy znacznie mniejszych kosztach niż samoloty odrzutowe o podobnej pojemności. Obecnie linia operuje na 38 trasach w Polsce i w Europie.

Najnowszy wariant Bombardiera na którym operuje Eurolot, nosi handlowe oznaczenie DHC-8Q400 NextGen i został opracowany  w 2008 roku. Wyposażony jest m.in. w kabinę pasażerską o nowym wystroju z oświetleniem LED i  w większe schowki na bagaż podręczny. Obok ekonomicznych walorów  tego modelu jest on również bardziej przyjazny dla pasażerów – głównie dzięki aktywnemu systemowi tłumienia hałasu i drgań ANVS (tzw. Acive Noise Vibration Suppression System).

Warto nadmienić, że w ramach akcji promocyjnej produktu kanadyjskiego koncernu, Bombardier w barwach Eurolotu prezentowany był na wystawie podczas 48. Salonu Lotniczego w Farnborough w 2012 roku. Samolot nosił wówczas znaki rejestracyjne C-GOCX. Kilka tygodni później, po przylocie do Polski, maszyna otrzymała znaki rejestracyjne SP-EQE.

[eurolot.com]


110913 eurolot_warszawa_dubrownik_500x500px Image Banner 500 x 500